اگر صاحب کسبوکار آنلاین هستید و از سایت برای ارائه خدمات و فروش محصولات خود استفاده میکنید، ممکن است این روزها کلمه سئو را بارها شنیده باشید و این سوال برای شما پیش آمده باشد که سئو چیست؟ مهم ترین مراحل انجام سئو به چه صورت انجام میشود. اگر بخواهیم به صورت بسیار مختصر آن را تعریف کنیم میتوان گفت، از سئو برای بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو استفاده میشود.
شما برای دیده شدن سایتتان و افزایش فروش و درآمد به قرارگیری در رتبههای برتر موتورهای جستجو نیاز دارید. در نتیجه سئو امری بسیار ضروری و مهم برای کسبوکارهای آنلاین محسوب میشود. ما این جا هستیم تا با انجام خدمات سئو به رشد سایت و افزایش فروش و درآمد شما کمک کنیم.
در این مقاله با ما همراه شوید تا با جزئیات سئو، کاربرهای آن و روش های انجام آن آشنا شوید.
بخش اول: مفهوم سئو
بهتر است ابتدا با کلمه سئو آشنا شوید. سئو که به صورت انگلیسی SEO نوشته میشود مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو میباشد.
فرآیند یا عملیات سئو باعث میشود وبسایت شما در صفحات اول موتور جستجو نظیر گوگل نشان داده شود.
وقتی کاربران در موتورهای جستجو به دنبال خرید کالا و خدمات مورد نیازشان هستند، بودن سایت شما در صفحه اول باعث افزایش فروش خواهد بود. یکی از بهترین روشها برای دیجیتال مارکتینگ، سئو و بهینه سازی سایت است.
برای بهینه سازی سایت کارهای مختلفی میتوان انجام داد تا سایت در صفحه اول موتورهای جستجو نمایش داده شود که در قسمت های بعدی مقاله توضیح داده میشود.
بخش دوم: موتورجستوجو چیست؟
افراد برای پیدا کردن اطلاعات موردنظر خود در صفحات وب از یک ابزار آنلاین به نام موتور جستوجو استفاده میکنند. موتور جستوجوهای مختلفی وجود دارد از جمله؛ گوگل، بینگ، مایکروسافت و …. گوگل موفقترین موتور جستوجو است که مورد توجه بیشتر کاربران قرار دارد. گوگل اختلاف زیادی در استفاده مخاطبان با رقبا خود دارد. این موتور جستوجو با استفاده از الگریتمهایی که دارد، سایتهای مختلف در حوزه سرچ یک موضوع را رتبهبندی میکند و به مخاطب نشان میدهد.
موتور جستوجو گوگل توانسته با استفاده از الگریتمهای مختلف و هوش مصنوعی نتایج بهتری را به کاربرانش نشان دهد. این موتور جستوجو نیاز مخاطبان را به خوبی برطرف میکند در نتیجه محبوبیت بسیار زیادی دارد.
به دلیل پرطرفدار بودن موتور جستوجو گوگل، در این مقاله فاکتورهای مهم برای رنکینگ در گوگل بررسی خواهد شد.
بخش سوم: موتور جستوجو گوگل چگونه کار میکند؟
موتور جستوجو گوگل با استفاده از رباتها (گوگل اسپایدر) صفحات مختلف سایتها را بررسی میکند. ربات عنوانی است که ما به کار میبریم و در واقع رباتها برنامههای کامپیوتری هستند که برای رفتن به صفحات مختلف وب و جمع کردن اطلاعات داخل آنها تنظیم شدهاند.
بعد از جمعآوری اطلاعات داخل سایت نوبت به رتبهبندی سایتها بر اساس یک کلمه کلیدی خاص میشود. گوگل با در نظر گرفتن فاکتورهایی این کار را انجام میدهد. دربخشهای بعدی به بررسی این فاکتورها میپردازیم.
موتورهای جستوجو در 4 مرحله کار خود را انجام میدهند:
- خزش (crawling) : بررسی و مشاهده صفحات مختلف سایتها
- فهرست کردن (indexing) : در این بخش صفحات جمعآوری شده در پایگاه داده فهرست میشوند.
- رتبهبندی صفحات (ranking) : در این قسمت صفحات فهرست شده بر اساس فاکتورهای مهم جستوجو رتبهبندی میشود.
- مرحله آخر نوبت نمایش نتایج به مخاطبان است.
موتورهای جستوجو تلاش میکنند تا بهترین نتایج را به شما نشان دهند تا شما تجربهای دلچسب و کارآمد داشته باشید.
بخش چهارم: تأثیر سئو در بهینهسازی موتور جستوجو
هدف اصلی موتورهای جستوجو نشان دادن بهترین و مرتبطترین نتایج به کاربران است. در نتیجه شما باید با نوشتن محتوایی مفید و کامل نیاز مخاطب خود را رفع کنید. علاوه بر محتوا عالی نیاز به رعایت اصول سئو و آگاهی از الگریتمهای رتبهبندی گوگل دارید تا موتورهای جستوجو مطلب شما را به عنوان مطلب منتخب در صفحه اول نمایش دهد.
بخش پنجم: سئو سایت و اهمیت سرمایهگذاری روی آن
امروزه همه ما برای یافتن سؤالات خود و پیدا کردن راه حلی برای مشکلاتمان به دوست مورد اعتمادمان یعنی گوگل مراجعه میکنیم. موضوع مد نظرمان را سرچ و با خواندن چند لینک اول نتایج سرچ گوگل معمولاً به جواب مدنظرمان میرسیم. در نتیجه قرار داشتن سایتها در چند لینک اول سرچ گوگل مزیتی بسیار ارزشمند است. اگر سایت شما در لینکهای ابتدایی سرچ باشند شما توانستهاید خدمات و محصولات خود را به مخاطب معرفی کنید و چه چیزی بهتر از این برای کسبوکار و فروش وجود دارد!
فرض میکنیم شما فروشگاهی پر از اجناس باکیفیت و قیمت مناسب دارید ولی فروشگاهتان در منطقهای کم جمعیت و بدون رفتوآمد باشد، با این وضعیت چون شما زیاد دیده نمیشوید در نتیجه فروش خوبی متناسب با محصولاتتان نخواهید داشت. برای سایتهای اینترنتی نیز این موضوع صادق است، شما باید درلینکهای ابتدایی نتایج جستوجو کلمات کلیدی مرتبط با سایتتان قرار داشته باشید تا دیده شوید. برای تحقق این امر شما تنها به یک چیز نیاز دارید، آن هم سئو سایت است.
جالب است بدانید اگر بخواهیم متوسط نرخ کلیک روی نتایج صفحه اول گوگل را بررسی کنیم، متوجه میشویم که حدود 60 درصد کاربران فقط از 3 لینک اول بازدید میکنند و آمار بازدید لینک 10 به حدود 3 درصد میرسد. با توجه به این موضوع نتیجه میگیریم سئو سایت و سرمایهگذاری روی آن بسیار بااهمیت است و باعث افزایش درآمد میشود. کسب اعتبار رتبه برتر در گوگل خود نیز باعث اعتبار آن سایت در میان کاربرانش میشود.
بخش ششم: سئو سایت یا تبلیغات در گوگل (Google Ads)
در قسمتهای قبل با مفهوم سئو آشنا شدیم، حال میخواهیم تفاوت سئو و گوگل ادز (تبلیغات در گوگل) را بدانیم در نتیجه ابتدا لازم است با Goole Ads آشنا شویم.
گوگل با گرفتن مبلغی سایت شما را به لینکهای ابتدایی صفحه اول میآورد و با هر کلیک مخاطبان مبلغی از شما دریافت میکند. بعد از اتمام اعتبار حسابتان این فرآیند قطع میشود. هرچه قدر افراد بیشتری وارد سایت شما شود قیمت هر کلیک افزایش مییابد.
مزیتهای سئو نسبت به Google Ads :
- هزینه سئو وابسته به تعداد کلیکها نیست. شما با یک مبلغ مشخصی سئو سایتتان انجام میشود و بعد از آن نیاز به پرداخت هزینه به ازای ورود افراد نیستید در صورتی که تبلیغات گوگل به ازای کلیک هر فرد مبلغی را از شما میگیرد.
- ترافیکی که از سئو میآید متوقف نمیشود. سایت شما بعد از این که سئو شد و به لینکهای ابتدایی صفحه اول رسید دیگر به صورت ناگهانی تغییر رتبه پیدا نمیکند در صورتی که اگر سایتتان با تبلیغات گوگل رتبه گرفته باشد، بعد از اتمام شارژ حساب گوگل ادز جایگاه سایت به صورت ناگهانی تغییر میکند و دیگر در جایگاه قبلی خود نیست. تبلیغات از طریق ایمیل مارکتینگ و شبکههای اجتماعی بسیار مفید است ولی مانند سئو مستمر نیست. به طور مثال با ارسال ایمیلهای تبلیغاتی تعداد زیادی از افراد وارد سایت میشوند ولی بعد از اتمام تبلیغات این پیکها از بین میرود.
- بعضی از کاربران به لینکهای تبلیغ شده توسط گوگل اعتماد نمیکنند. لینکهای تبلیغ شده توسط گوگل ادز با علامت (Ad) در ابتدای لینک نشان داده میشوند. کاربران با این علامت متوجه مطلب سئو شده و یا تبلیغ شده توسط گوگل میشوند و ترجیح میدهند وارد مطالب سئو شده بشوند.
بخش هفتم: مهمترین و کاربردیترین اصطلاحات کلیدی سئو
شما با دانستن اصطلاحات سئو، با مفهوم بهینه سازی سایت بهتر آشنا میشوید و با آگاهی بیشتری میتوانید سئو سایتتان را به یک سئوکار بسپارید.
سئو داخلی یا سئو آن پیج (On-page SEO)
همان طور که از نامش مشخص است، سئو داخلی مجموعه کارهایی است که روی خود سایت انجام میشود مانند:
- تولید محتوا مفید با توجه به انتخاب کلمه کلیدی و قرار دادن عکس و فیلمهای مرتبط با آن
- ساختار داخلی سایت
- ایجاد لینکهای داخلی به صورت اصولی
- افزایش سرعت سایت که باعث بهبود تجربه کاربری میشود
سئو خارجی یا سئو آف پیج (Off- page SEO)
سئو خارجی عبارت است از لینکهایی که از سایر سایتها به سایت شما داده میشود. اگر خود آن سایتها دارای اعتبار باشند، اعتبار سایت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
سئو تکنیکال یا سئو فنی
سئو تکنیکال خود زیر مجموعهای از سئو داخلی میباشد. کارهایی که در سئو تکنیکال انجام میشود عبارت است از:
سادهتر کردن فرآیند خزش و ایندکس شدن صفحات
ایجاد نقشه سایت
بهبود سرعت سایت
سازگار بودن سایت در موبایل
سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و کلاه خاکستری
سئو کلاه سفید یعنی با استفاده درست از اصول سئو مانند:
استراتژی درست کلمات
نوشتن محتوا مفید و کاربردی
لینک سازیهای داخلی وخارجی مناسب و …
سایت خود را سئو کنید. اما در مقابل آن سئو کلاه سیاه است که همان طور که از نامش پیداست در آن از ترفندهای غیر اصولی برای سئو استفاده میشود. به طور مثال:
به کاربردن کلمات کلیدی بیش از حد
بک لینکهای نامرتبط
دستکاری کردن لینکها و …
و گوگل وقتی متوجه این موضوع شود سایت شما جریمه و پنالتی میشود.
سئو کلاه خاکستری، روشی است که معمولاً در ایران انجام میشود. در این روش با دور زدن ربات گوگل و به صورتی که گوگل متوجه نشود از روش های کلاه سیاه استفاده میکنیم!
اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، اصلاً از این روشها استفاده نکنید تا سایتتان پنالتی نشود.
بخش هشتم: گوگل و بهینه سازی سایت
گوگل با استفاده از رباتها و الگریتمهایش از فاکتورهای زیادی برای رتبهبندی سایتها استفاده میکند.
نیازهای اساسی و ضروری برای سئو:
- سایت باید در دسترس موتورهای جستوجو باشد
- تولید محتوای باکیفیت و مفید
- انتخاب کلمات کلیدی درست و بهینهسازی سایت بر اساس آن
- تجربهکاربری مناسب با ریسپانسیو بودن (سازگاری با موبایل و تبلت) و سرعت مناسب سایت
- عنوان و تگهای مناسب برای کسب نرخ کلیک بیشتر
- اسکیما و اسنیپ برای داشتن جلوههای متفاوت در صفحات جستوجو
بخش نهم: چک لیست سئو( مهم ترین مراحل سئو سایت)
در این بخش مهمترین مراحل سئو توضیح داده میشود پس تا آخر این بخش همراه ما باشید.
تحقیق کلمه کلیدی(Keyword Research)
تحقیق کلمه کلیدی اولین و مهمترین قدم برای سئو سایت است. برای تحقیق کلمه کلیدی شما باید کاربر خود را بشناسید و بدانید او چه نیازی دارد و در نهایت برای چه به سایت شما میآید.
در نتیجه کاربر خود را بشناسید، از نیاز او با خبر باشید و به نیازش پاسخ دهید تا مورد اعتماد او شوید.
برای تحقق موارد بالا حتماً باید در حوزه کاری مورد نظر سایت شناخت بالایی داشته باشید. درک درست و کامل از حوزه کاری باعث میشود شما خیلی راحتتر و سریعتر کلمات کلیدی را پیدا کنید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی میتوانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید که در ادامه به توضیح آن میپردازیم.
برای انتخاب کلید واژه درست و اصولی به موارد زیر دقت کنید:
تعداد سرچ کلید واژه: هرچه تعداد جستوجو کلمهای بیشتر باشد (Keyword Volume) شما مخاطبان بیشتری در ازای آن کلمه کلیدی خواهید داشت.
سختی کلید واژه (Keyword Difficulity ): دشواری کلید واژه یعنی رسیدن به رتبه بهتر در این کلید واژه چه میزان دشوار است. هرچه دشواری بیشتر باشد، رتبه گرفتن آن سختتر است.
شناخت هدف کاربر (User Intent): کلید واژههای انتخابی باید مرتبط با سایت شما باشد تا کاربران را درست به سایت شما هدایت کند. اگر شما سایت خرید لوازم خانگی دارید و در مورد خرید عسل مطلب بنویسید، فقط باعث هدر رفتن وقت و سرمایه شما میشود چون افراد با کلمه خرید عسل به خرید لوازم خانگی نمیپردازند.
دقت کنید افراد برای چه به سایت شما میآیند، برای خرید یا کسب اطلاعات؟ اگر در فروشگاه لوازم خانگی قصد کاربران خرید باشد، یکی از کلید واژهها خرید ماشین لباسشویی LG میتواند باشد. ولی اگر برای کسب اطلاعات میآید میتوانید از کلید واژه اطلاعات ماشین لباسشویی LG استفاده کنید.
نکته : در کلمات کلیدی کوتاه رقابت بیشتری بین سایتها وجود دارد، هرچه کلمه کلیدی بلندتر (Long-tail Keywords) میشود رقابت در آن کمتر میشود. شما میتوانید از کلمات کلیدی که رقابت کمتری دارند شروع کنید و سپس از کلمات کلیدی کوتاه استفاده کنید.
سئو و ابزارتحقیق کلمات کلیدی
ابزارهای مختلفی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد. یکی از سادهترین و در دسترسترین ابزارها باکس جستوجو گوگل است. وقتی کلمه مورد نظر خود را در موتور جستوجو گوگل وارد میکنید، لیستی از عبارتهای مشابه که جستوجو زیادی دارند به شما نشان داده میشود. علاوه بر این در پایین صفحه جستوجو گوگل قسمتی با نام Related Searchs وجود دارد که در آن کلماتی که کاربران در کنار این واژه سرچ کردهاند نمایش داده میشود که میتوان از آن به عنوان کلمات کلیدی استفاده کرد.
ابزارهایی مانند:
Keyword Surfer
گوگل سرچ کنسول
امکان دیده شدن صفحات توسط گوگل یا همان قابلیت خزیدن (Crawlability)
اولین قدم برای سئو شدن سایت، دیده شدن صفحات وبسایت توسط گوگل است در نتیجه رعایت این نکته بسیار مهم و اساسی است. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد ربات گوگل یا خزنده وب (web crawler) دائماً در حال جستوجو در فضای وب است تا صفحات جدید را پیدا کند و برای رتبهبندی آن را به پایگاه داده بفرستد.
معماری سایت خود را به صورت اصولی طراحی کنید تا ربات گوگل به راحتی بتواند در میان صفحات سایت شما حرکت کند و تمامی صفحات سایتتان ایندکس شود.
یک راه ساده برای چک کردن ایندکس شدن صفحات سایت در گوگل وجود دارد. عبارت “site:your domain.com” را در جستوجو گوگل وارد کنید و نتیجه را مشاهده کنید.
روش اصولی برای چک کردن ایندکس شدن صفحات سایت در گوگل استفاده از گوگل سرچ کنسول است. ابتدا مراحل ثبت نام خود را در گوگل سرچ کنسول انجام دهید و بعد از آن به قسمت Index Coverage بروید و ببینید صفحه مورد نظرتان ایندکس شده است یا خیر.
اگر صفحه مورد نظرتان ایندکس نشده است، عوامل زیر را بررسی کنید:
لینکهای وورودی به سایت
تازه تأسیس بودن سایت
لینکدهی نامناسب در داخل سایت
غیر فعال بودن گزینه امکان دیده شدن توسط موتور جستوجو در ووردپرس
ریسپانسیو بودن یا سازگاری با موبایل
همان طور که میدانید امروزه استفاده از تلفن همراه بسیار گسترش پیدا کرده است و با توجه به آمارها، جستوجوهای گوگل بیشتر از طریق موبایل انجام میشود. در نتیجه اهمیت سازگاری سایت شما با موبایل بسیار حائز اهمیت است. قالب سایتهای ووردپرسی گزینهای دارند تا بتوانید ریسپانسیو بودن سایت خود را در موبایل و یا تبلت چک کنید. شما از ابزار Mobile Friendly Testing Tool که خود گوگل ارائه کرده است نیز میتوانید استفاده کنید.
سازگاری صفحات سایت شما با موبایل باعث تجربه کاربری بهتر در نتیجه افزایش رتبه شما در نتایج گوگل میشود. مواردی که در این خصوص باید چک شود عبارت است از:
- انتخاب فونت و سایز مناسب برای متون و خوانایی آن
- استفاده از تصاویر با حجم و جایگاه مناسب در سایت
- مشخص بودن منو سایت در موبایل
- سرعت بارگذاری سایت در موبایل
سرعت سایت و تأثیر آن در سئو
زمانی که شما به عنوان کاربر وارد محیط وب میشوید، سرعت بارگذاری سایت چه قدر برایتان اهمیت دارد؟ اگر سرعت سایت پایین باشد، شما کسل و بیحوصله میشوید و ممکن است آن صفحه را ببندید و وارد سایت دیگری شوید. در نتیجه این موضوع، برای مخاطبانتان باید شرایطی را ایجاد کنید که رضایت آنها برآورده شود و در سایت شما بمانند.
یکی از فاکتورهای رتبهبندی سایتها در گوگل سرعت بارگذاری آنها است. هرچهقدر سایت نسبت به تعامل مخاطبانش واکنش سریعتری داشته باشد، شانس بیشتری برای ترفیع رتبه در موتور جستوجو دارد.
اگر سرعت بارگذاری سایتتان بیشتر از 3 ثانیه باشد، به احتمال زیاد 40 درصد از بازدیدکنندگان را از دست خواهید داد.
ابزارهای موجود برای تست سرعت سایت
برای بررسی سرعت سایت راههای مختلفی وجود دارد. شما میتوانید با وارد کردن آدرس سایتتان در وبسایتهای زیر، سرعت آن را بسنجید.
راه های مناسب برای افزایش سرعت سایت
اگر سایت شما ووردپرسی باشد میتوانید با نصب افزونههایی مانند: Wp-Rocket و Asset Clean Up سرعت سایت خود را افزایش دهید.
نکته بعدی برای افزایش سرعت سایت، انتخاب هاست سریع است. بعضی وقتها افراد به دنبال هاستی با قیمت پایین هستند و هاستی که قیمت پایینی دارد معمولاً از سرعت مناسبیبرخوردار نیست و این موضوع باعث هدر رفتن تلاش، وقت و هزینهتان میشود. پس سعی کنید هاستی با سرعت بالا تهیه کنید و این نکته را در نظر بگیرید که موقعیت مکانی سرور به کاربرانتان نزدیک باشد.
برای خرید هاست به این نکته توجه کنید که از پروتکل HTTP/2 پشتیبانی کند، چون تأثیر زیادی در سرعت سایت دارد. برای بررسی این موضوع اینجا را کلیک کنید و آدرس سایت خود را وارد کنید.
کم کردن حجم تصاویر موضوع مهم دیگری برای افزایش سرعت سایت است. حجم و ابعاد تصاویر باید متناسب با سایت شما باشد. در قسمت بعد به طور مفصل در مورد تصاویر در سایت صحبت میکنیم.
سئو و بهینهسازی تصاویر
استفاده از تصاویر در محتوا بسیار اثر گذار است. عکسها باعث جذابیت و فهم بیشتر مطالب میشوند به خصوص اگر به صورت نمودار و تحلیلی باشد.
مزایای استفاده از تصویر در محتوا:
- تصاویری که در سایتتان استفاده میکنید اگر متناسب با محتوایتان باشد، میتواند در جستوجو تصاویر گوگل رتبه بگیرد و مخاطبان را به سایت شما هدایت کند، در نتیجه ترافیک سایتتان بالا میرود.
- ربات گوگل از روی تصاویر به مناسب بودن محتواهای شما میرسد.
- مطالب شما با تصاویر جذابتر و خواناتر میشود.
نکتهای که در مورد تصاویر وجود دارد، انتخاب فرمت مناسب آن برای قسمتهای مختلف سایت است. با انتخاب فرمت مناسب تصاویر شما کیفیت بیشتری خواهند داشت.
انواع فرمت تصاویر:
JPEG: فرمت مناسب برای عکسهایی که با دوربین گرفته شده است.
PNG: عکسهایی که خودتان طراحی میکنید و دارای متن و خطوط هستند.
GIF: از این فرمت برای تصاویر متحرک استفاده میشود.
SVG: فرمت مناسب برای لگو و آیکون است.
حجم و ابعاد تصاویر
حجم و ابعاد تصاویر باید متناسب با موقعیت قرار گیری آن در سایت باشد. حجم و ابعاد بزرگ تصاویر باعث کاهش سرعت سایت میشود.
اگر عکس موردنظرتان حجم بالایی دارد، میتوانید به انواع سایتها که حجم تصاویر را بدون افت کیفیت، کاهش میدهد مراجعه کنید و حجم تصاویرتان را کاهش دهید. سایت https://compressjpeg.com یکی از سایتهایی است که برای کاهش حجم عکس استفاده میشود. سعی کنید حجم تصاویرتان بیشتر از 200 کیلو بایت نباشد.
نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که ابعاد و حجم را فدای کیفیت نکنید چون تجربه کاربری بسیار با اهمیت است و کاربران عکس بیکیفیت نمیخواهند.
اسم فایل عکس
سعی کنید نام مناسبی برای تصاویر خود انتخاب کنید که مرتبط با آن باشد. چون موتور جستوجو با توجه به نام فایل تصاویر متوجه محتوای آن میشود.
عکسهایی که تهیه میکنید در نرمافزار فوتوشاپ به سایز دلخواه درآورید و نام مناسبی برایش انتخاب کنید و آن را برای قرارگیری در سایت آماده کنید.
متن جایگزین تصویر (Alt text)
ربات گوگل توانایی دیدن تصاویر را ندارد و متن جایگزین راهی است که موتور جستوجو متوجه شود در عکس شما چه چیزی قرار دارد.
یکی از موضوعات مهم از نظر تجربه کاربری برای نابینایان و افرادی که از صفحه خوان استفاده میکنند، استفاده از متن جایگزین تصویر است.
سئو تصاویر امری بسیار مهم در سئو سایت است. نکاتی که در مورد آن باید به صورت دقیق رعایت شود:
- Alt text باید تصاویر را به خوبی توصیف کند
- متن جایگزین تصویر بین 5 تا 10 کلمه باشد
- به صورت مکرر از کلمه کلیدی در این قسمت استفاده نشود
لینک دهی داخلی مناسب در سئو
لینک دهی داخلی امری بسیار مهم در سئو سایت است. شما با لینک دهی داخلی مناسب ربات گوگل را به سمتی هدایت میکنید تا تمام مطالبتان دیده و رتبهبندی شود. از صفحات مرتبط سایتتان به یکدیگر لینک دهید.
اگر صفحهای دارید که در رتبههای برتر سرچ گوگل هستند در محتوای آن ها به صفحات مرتبط دیگر لینک دهید تا آنها هم اعتبار بگیرند.
از انکرتکست (ancher text) یا لینک متن برای لینک دهی استفاده میشود.انکرتکستها عبارتی دارای لینک هستند و انواع مختلفی دارند. سعی کنید از انواع آن درمحتوا خود استفاده کنید.
تعداد لینکهای ورودی باید متناسب با اهمیت صفحه باشد. استفاده بیش از اندازه از لینک داخلی برای یک صفحه خوب نیست و نهایتاً 15 تا 20 لینک داخلی کافی است.
بک لینک و تأثیر آن در سئو
قرار داشتن لینک سایت شما در سایت دیگر در صورت معتبر بودن آن سایت برای شما امتیاز محسوب میشود. در واقع وقتی موتورهای جستوجو با این موضوع مواجه میشوند آن را رأی اعتمادی به آن سایت میدانند و ارزش و اعتبار آن سایت برای موتور جستوجو بالا میرود. به لینکی که از سایت شما در سایت دیگر قرار دارد در اصطلاح بک لینک میگویند.
بک لینک یک فاکتور مهم در سئو میباشد و عامل رتبه بندی بهتر برای سایت شما است. بک لینک باید طبیعی باشد و شما با نوشتن محتوایی ارزشمند بک لینک بگیرید. استفاده از روشهای کلاه سیاه برای بک لینک، ممکن است باعث جریمه شدن سایت شما بشود و شما از نتایج گوگل حذف شوید.
سایتی با محتوا ارزشمند داشته باشید تا سایتهای معتبر دیگر خودشان به شما لینک دهند.
انواع لینکها در سئو سایت
لینکهایی که در سئو استفاده میکنیم به چند دسته تقسیم میشوند:
لینک داخلی (Internal Links) : وقتی از یک صفحه سایت به یک صفحه دیگر در همان سایت لینک داده شود اصطلاحاً به آن لینک داخلی میگویند.
لینک خارجی (External Link) : زمانی که سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما لینک میدهد، به آن لینک خارجی میگویند که همان بک لینک است.
لینک نوفالو (Nofollow link) : با لینک دادن به سایتهای دیگر ما به آنها اعتبار میدهیم، حال اگر به این لینکها خصیصه نوفالو بدهیم، دیگر اعتباری به آن سایت منتقل نمیشود.
این لینک به صورت ” rel=”nofollow در کد html خود است. اگر لینکی دارای این خصیصه باشد به ربات گوگل اطلاع میدهد که این لینک را دنبال نکند و این لینکها در این صفحه تأیید شده نیستند.
در بعضی موارد شما احتیاج دارید که به سایتی لینک بدهید ولی اعتبار آن سایت از نظر شما تأیید شده نیست در این صورت میتوانید از لینکهای نوفالو استفاده کنید.
لینک فالو (Follow Link) : لینکهای فالو همان لینکهای معمولی هستند که میخواهیم ربات گوگل آنها را دنبال کند و صرفاً برای نشان دادن تفاوت با نوفالو از لفظ لینک فالو استفاده میشود.
گواهینامه اس اس ال (SSL) یا HTTPS
در کنار URL یا همان آدرس سایت یک آیکون قفل وجود دارد. این نماد نشان دهنده این است که آن سایت گواهینامه اس اس ال دارد و اگر روی قفل خط قرمزی باشد یعنی این گواهینامه را ندارد. گوگل به سایتهایی که اس اس ال دارد رتبه بهتری میدهد.
این گواهینامه امنیت اطلاعات بین شما و سرور را بالا میبرد. برای نصب SSL با پشتیبانی هاست خود در ارتباط باشید تا برای شما این کار را انجام دهند.
سایت مپ یا نقشه سایت و تأثیر آن در سئو
نقشه سایت یا سایت مپ (XML Sitemap) فهرستی از تمام صفحات سایت است که میخواهید توسط گوگل رتبهبندی شود. فرمت نقشه سایت به صورت xml است. از افزونههای سئو ووردپرسی نظیر یوست و رنک مث برای ایجاد نقشه سایت میتوان استفاده کرد.
نقشه سایتی که با افزونههای ووردپرسی ایجاد میکنید در آدرسی همانند آدرس زیر قرار میگیرد.
https://www.yourdomain.com/sitemap_index.xml
بعد از ایجاد نقشه سایت باید آن را در سرچ کنسول قرار دهید تا با استفاده از آن به اطلاعات مفیدی در مورد رتبهبندی سایتتان در گوگل بدست آورید.
محتوای بهینه شده و تأثیر آن در سئو
استفاده از تمام اصول سئو بسیار مهم و ضروری است ولی اولین نکته بسیار مهم ایجاد محتوایی ارزشمند، مفید و کاربردی است. تاز زمانی که محتوایی کاربر پسند نداشته باشید، اصول دیگر سئو برای شما کار ساز نخواهد بود. تمامی اصول سئو در کنار محتوا خوب و مفید، ارزش پیدا میکند. نتیجه میگیریم قرار دادن محتوایی ارزشمند، اصلی مهم و اساسی برای سئو است.
نکاتی که در محتوا نویسی باید به آن توجه کرد:
- هرگز از محتوای کپی شده و تکراری استفاده نکنید
- از پاراگرافها و جملات کوتاه استفاده کنید
- مخاطبتان را بشناسید و به زبان او سخن بگویید
- از فیلم و عکسهای متناسب با محتوای خود استفاده کنید
- نکات نگارشی را نوشتن محتوا رعایت کنید
نوشتن عنوان صفحه(Titel) و توضیحات متا (Meta Description) : عنوان و توضیحات متا مناسب برای صفحات سایت بنویسید چون اولین چیزی است که کاربران شما در صفحه نتایج جستوجو گوگل میبینند و عامل جذب آنها به سایت شما است. حتماً از کلید واژه خود در عنوان استفاده کنید. معمولاً عنوان صفحه نباید بیشتر از 70 کارکتر باشد.
خلاصهای از محتوا هر صفحه به صورت توضیحات متا باید نوشته شود که اطلاعات بیشتری در لحظه اول که کاربر سایت را میبیند به آن داده شود. بهتر است توضیحات متا بیشتر از 155کاراکتر نباشد.
آدرس صفحه (URL) : آدرس صفحه را خلاصه و کوتاه بنویسید و کلمه کلیدی خود را در آن لحاظ کنید. URL میتواند فارسی و یا انگلیسی باشد.
هدینگها در محتوا : از هدینگها یا همان… , H1, H2, H3 برای بخش بندی محتوا استفاده میشود. از کلمات کلیدی خود در هدینگها استفاده کنید، این موضوع تأثیر خوبی در سئو محتوا دارد.
اندازه محتوا : طول محتوا بستگی به کلید واژه و موضوع شما دارد ولی از یک حدی نباید کمتر و یا بیشتر باشد. سعی کنید طول محتوا کمتر از 600 کلمه نباشد. اندازه محتوا مهم است ولی آنچه که باید به آن توجه بیشتری کرد، کیفیت محتوا است.
ووردپرس برای کمک به نوشتن محتوا سئو شده دو افزونه به نامهای یوست (yoast) و رنک مث (rank math) دارد. با نصب یکی از این افزونه ها میتوانید از قابلیتهایشان برای نوشتن محتوا سئو شده استفاده کنید.
ویژگی محتوای سئو شده
- کلمه کلیدی خود را با توجه به نیاز کاربر انتخاب کنید
- عنوان را جذاب و حاوی کلمه کلیدی بنویسید
- محتوایی جامع و کامل همراه با جزئیات بنویسید به طوری که کاملتر از محتوا رقبا باشد
- مطالبتان را هر چند وقت یک بار بهروز کنید و مطالب جدیدی به آن اضافه کنید
- از کلمه کلیدی در متن خود استفاده کنید ولی از استفاده بیش از حد آن جداً خودداری کنید
- مطلب را برای مخاطبانتان بنویسید نه صرفاً ربات گوگل
- در محتوا سایتتان از عکس، جدول، اینفوگرافی و سایر المانها استفاده کنید تا مفهوم محتوا را بهتر منتقل کنید و جدابیت محتوا را بالا ببرید
- از جملات و پاراگرافهای طولانی استفاده نکنید
آنالیز دادههای سایت و تأثیر آن در سئو
آخرین مرحله در سئو سایت، آنالیز دادههای سایت است. بعد از انجام تمام مراحل گفته شده حالا باید دید تلاشتان برای سئو به چه نتیجهای رسیده است و این کار با ابزارهای آنالیز سایت مانند: گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس انجام میشود.
با بررسی رفتار کاربران و رفتار ربات گوگل توسط ابزارهای آنالیز سایت شما متوجه نقاط قوت و ضعف خود میشوید و از این طریق میتوانید سئو سایتتان را بهبود دهید.
گوگل آنالیتیکس :
این ابزار در مورد کاربرانی که از سایت شما دیدن کردهاند اطلاعات خوبی میدهد نظیر:
جنسیت افراد بازدید کننده
سن کاربران
این که از کدام شهر یا کشور هستند
علاقه بیشتری به کدام بخش سایت دارند و آن را مطالعه کردند
کدام بخشهای سایت را دوست نداشتند و بازدید نکردند
گوگل سرچ کنسول:
این ابزار رفتار ربات گوگل در مقابل سایت شما را نشان میدهد. اطلاعاتی مانند:
تعداد کلیک روی هر صفحه
ایمپرشنهای هر صفحه
رتبهبندی هر صفحه
وضعیت سازگاری با موبایل و …
این 2 ابزار بسیار مفید و کاربردی است و توضیح در مورد قسمتهای مختلف آنها در این مقاله نمیگنجد. برای مطالعه بیشتر به مقاله گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید.
مایکروساف کلریتی:
این ابزار جدیداً توسط مایکروسافت معرفی شده است. این ابزار رایگان است و کار با آن آسان است. مایکروسافت کلریتی امکانات کمتری در مقایسه با 2 ابزار قبلی دارد. یکی از ویژگیهای جالب این ابزار ضبط رفتار کاربران سایت است که به شما کمک میکند تا نحوه تعامل مخاطب را با سایتتان ببینید. با توجه به این امکان میتوانید سئو سایتتان را بهبود دهید تا در مراحل بعدی، کاربران تعامل بیشتری با سایتتان داشته باشند.
جمع بندی
با مطالعه این مقاله شما با کارکرد موتور جستوجو آشنا شدید. مفهوم سئو و مراحل آن را یاد گرفتید. حال میدانید محتوای سئو شده چه ویژگیهایی دارد و چگونه باید آن را بنویسید. نکات سئو داخلی،خارجی و تکنیکال را فراگرفتید و با ابزارهای مناسب برای سئو سایت آشنا شدید.
حال با این آموختهها سئو سایت خود را بررسی کنید و این آموختهها را به کار بگیرید. مطالبتان را با توجه به مفاهیم یادگرفته، به روز کنید تا در رتبهبندی گوگل، جایگاه بهتری پیدا کنید.
بسیار خوشحال هستیم که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم با خواندن این محتوا به طور کامل با سئو چیست؟ و مهم ترین مراحل انجام سئو آشنا شده باشید. اگر سوأل و نظری داشتید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا ما پاسخگوی شما باشیم.
مطلب جامع و کاملی بود
ممنون از شما دوست عزیز
مقاله سئو چیست؟ شما بسیار جامع و کامل بود.
ممنون از نظر شما. متاسفنه خیلی ها هنوز نمیدانند سئو چیست؟ و چه مزایایی دارد ولی اگر این مقاله را مطالعه کرید حتما به صورت کامل با سئو آشنا شدید.