نرخ کلیک یا CTR چیست؟ | 10 نکته مهم برای افزایش نرخ کلیک یا CTR

نرخ کلیک یا CTR چیست؟ | 10 نکته مهم برای افزایش نرخ کلیک یا CTR
  • نرخ کلیک یا CTR چیست؟

    چه طور می‌توان نرخ کلیک را افزایش داد؟

    افزایش نرخ کلیک سایت چه مزایایی برای ما دارد؟

    اگر شما در حال تلاش برای سئو کردن سایت خود هستید به احتمال زیاد سوالات بالا برای شما هم پیش آمده است.

    برای افزایش نرخ کلیک می‌توانید سایت خود را به یک سئوکار حرفه‌ای بسپارید.

    در این مقاله ما در مورد نرخ کلیک و اهمیت آن توضیح می‌دهیم و نکاتی برای افزایش CTR به شما معرفی می‌کنیم. با استفاده از این نکات شما می‌توانید نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهید پس تا انتها مقاله همراه ما باشید.

    نرخ کلیک یا Ctr چیست؟

    درواقع Ctr یا نرخ کلیک عبارت است از تعداد کلیک‌ها تقسیم بر تعداد بازدیدهای یک سایت

    Ctr، مخفف عبارت ” Click Through Rate” است. درواقع Ctr یا نرخ کلیک عبارت است از تعداد کلیک‌ها تقسیم بر تعداد بازدیدهای یک سایت.

    برای درک بهتر این موضوع برای شما مثالی می‌آوریم. فرض کنید شما برای عبارت “خرید کولرگازی” یک صفحه از سایت خود را بهینه سازی کرده‌اید. زمانی که کاربران مختلف از طریق گوگل اقدام به سرچ این عبارت می‌کنند، صفحه شما در نتایج گوگل (serp)  نمایش داده می‌شود. به ازاء هربار که صفحه شما (به واسطه سرچ کاربران) در سِرپ نشان داده می‌شود، یک ایمپرشن یا بازدید به شما تعلق می‌گیرد. و برای هر بار که کاربری بر روی صفحه مدنظر کلیک می‌کند، یک کلیک برای شما محاسبه می‌شود.

    مجموع کلیک‌های سایت تقسیم بر مجموع بازدیدهای صفحات مختلف سایت شما، نرخ کلیک یا همان ctr  سایت شما را نشان می‌دهد. واضح است که لزوما هر بازدید منجر به کلیک و ورود کاربر به سایت شما نمی‌گردد و همیشه تعداد بازدیدها از کلیک‌ها بیشتر می‌باشد.

    نرخ کلیک سایت معمولا چند درصد است؟

    به طور معمول نرخ کلیک کل سایت اگر بالاتر از 5 درصد باشد خوب، و هرچقدر این عدد بالاتر باشد نشان دهنده عملکرد خوب سایت در زمینه سئو می‌باشد.

    به طور معمول نرخ کلیک کل سایت اگر بالاتر از 5 درصد باشد خوب، و هرچقدر این عدد بالاتر باشد نشان دهنده عملکرد خوب سایت در زمینه سئو می‌باشد.

    البته ارائه اعداد دقیق تر به حوزه کاری سایت  مرتبط است و ممکن است در زمینه‌های مختلف کسب و کار اعداد متفاوتی شاهد باشیم. برای درک بهتر این موضوع دقت نمایید که طبق آمار تجربی بدست آمده معمولا حدود 40 تا 50 درصد کاربران بر روی رتبه یک، حدود 30 درصد کاربران نیز روی رتبه دو وسه سرپ و مابقی کاربران نیز برروی سایر رتبه‌های سرپ کلیک می‌کنند. بنابراین میزان رقابت نیز بسیار تعیین کننده اعداد نرخ کلیک می‌باشد.

    چرا نرخ کلیک مهم است؟

    تلاش برای ورود کاربر به سایت و افزایش نرخ کلیک، شرط لازم برای فروش محصولات است.

    فروشگاهی را در نظر بگیرید که در منطقه بسیار پر تردد شهر فعالیت می‌کند. افراد بسیار زیادی از پشت ویترین محصولات را مشاهده می‌کنند اما هیچ کدام وارد وارد فروشگاه نمی‌شوند(و یا تعداد بسیار کمی‌وارد فروشگاه می‌شوند). آیا صرف بازدید افراد از فروشگاه برای شما درآمد ایجاد می‌کند؟ بر اساس اصول بازیابی آنلاین هر مشتری از نقطه ابتدا و آشنایی با وبسایت تا خرید محصول در یک پروسه و فرآیند به نام ” سفر مشتری” قرار می‌گیرد.

    شما به عنوان صاحب کسب و کار بایستی تلاش کنید تا در هریک از این مراحل به خوبی عمل کنید تا هدف نهایی که فروش محصول یا خدمت است انجام گیرد. بنابراین تلاش برای ورود کاربر به سایت و افزایش نرخ کلیک، شرط لازم برای فروش محصولات است.

    حال که با اهمیت افزایش نرخ کلیک آشنا شدید، با ادامه این مقاله و ارائه راهکارهای افزایش نرخ کلیک سایت با ما همراه باشید.

    10 نکته مهم برای افزایش نرخ کلیک یا CTR

    با توجه به توضیحاتی که داده شد با اهمیت نرخ کلیک آشنا شدید در این قسمت راهکارهایی برای افزایش CTR سایت به شما معرفی می‌شود.

    بهینه سازی هرچه بهتر صفحات برای موتورهای جستجو

    کسب رتبه بهتر در نتایج موجب افزایش بازدید و هم چنین افزایش احتمال کلیک روی سایت ما می‌گردد.

    افزایش نرخ کلیک بدون تلاش برای قرارگیری در نتایج برتر سرپ بی معنی است.

    رعایت اصول سئو نظیر سئو آن پیج و آف پیج سبب می‌شود تا سایت ما رتبه‌های بهتری در صفحه سرپ کسب کند. کسب رتبه بهتر در نتایج موجب افزایش بازدید و هم چنین افزایش احتمال کلیک روی سایت ما می‌گردد.

    برای آشنایی با مراحل انجام سئو مقاله زیر را مطالعه کنید.

    انتخاب کلمات کلیدی لانگ تیل و تاثیر آن بر CTR

    انتخاب کلمات کلیدی لانگ تیل باعث افزایش نرخ کلیک میشود

    با توجه به مطالب گفته شده، متوجه شدید که افزایش نرخ کلیک سایت رابطه مستقیم با کسب رتبه بهتر در نتایج سرپ دارد.

    در مواردی که کلمات رقابت بالایی دارند، کسب رتبه در این کلمات و به تبع آن کسب نرخ کلیک بالا مشکل می‌باشد.

    در این موارد استفاده از کلمات کلیدی بلند (لانگ تیل) با توجه به رقابت کمتری که در آن وجود دارد، سبب می‌شود تا رتبه بهتری کسب کنید و بدین تریت نرخ کلیک سایت افزایش یابد.

    بهینه سازی عنوان صفحه و افزایش نرخ کلیک

    رای بهبود نرخ کلیک به صورت طبیعی، توجه به عنوان صفحه از اهمیت بالایی برخوردار است.
    ب

    برای بهبود نرخ کلیک به صورت طبیعی، توجه به عنوان صفحه از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که اولین چیزی که کاربر در صفحۀ نتیجۀ جستجو آن را مشاهده می‌کند، عنوان یا تایتل صفحه است که به هر میزان جذابیت آن بیشتر باشد، تعداد کلیک بر روی آن صفحه نیز بیشتر می‌شود.

    بنابراین اگر نرخ کلیک یک صفحه پایین است، یکی از ابتدایی ترین کارها تغییر عنوان آن صفحه است. استفاده از کلمات جذاب نظیر ” رایگان “، “بی نظیر” و ” شگفت انگیز” و هم چنین استفاده از عبارات سوالی در عنوان صفحه، می‌تواند نرخ کلیک آن صفحه را افزایش دهد.

    نکته بعدی در بهینه سازی عنوان صفحات تعداد کلمات آن می‌باشد. تعداد کلمات نباید خیلی کوتاه و یا خیلی کم باشد. سعی کنید برای نوشتن عنوان بین 50 تا 60 کاراکتر را به کار ببرید تا به صورت کامل در سرپ نمایش داده شود.

    استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد سایت و خدمات شما در عناوین نیز موجب بهینه سازی عناوین شما می‌گردد. برای مثال فرض کنید شما خدماتی نظیر ارسال رایگان دارید، حتما سعی کنید در عنوان صفحه خود آن را ذکر کنید.

    افزایش نرخ کلیک با بهینه سازی متادیسکریپشن (Meta description)

    متا دیسکریپشن موقعیت بسیار مناسبی برای قرار دادن کلیدواژه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند

    این نکته می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود میزان کلیک سایت داشته باشد زیرا متا دیسکریپشن موقعیت بسیار مناسبی برای قرار دادن کلیدواژه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانند در جهت افزایش نرخ کلیک به شما کمک کنند.

    در کنار عنوان سئو، متا دیسکریپشن نیز بخشی است که کاربر قبل از هر چیز دیگری می‌بیند. در نتیجه، بهینه سازی آن می‌تواند تاثیر مستقیمی‌ روی بهبود نرخ کلیک سایت شما داشته باشد. البته بایستی به این نکته دقت داشت که گوگل لزوما تعهدی برای نمایش توضیحات متا دیسکریپشن نوشته شما توسط شما به کاربر ندارد.

    برای نوشتن توضیحات متادیسکریپشن دقت نمایید که حتما از کلمات کلیدی استفاده نمایید و سعی کنید کاربر را کنجکاو کنید تا برروی صفحه شما کلیک کند.

    افزایش نرخ کلیک سایت با استفاده از تصایر مناسب

    استفاده از تصاویر شاخص مناسب می‌تواند توجه کاربران را جلب نماید و نرخ کلیک صفحه را افزایش دهد

    معمولا در کنار نتایج سرپ برای هر سایت تصاویر آن نیز نمایش داده می‌شود. استفاده از تصاویر شاخص مناسب می‌تواند توجه کاربران را جلب نماید و نرخ کلیک صفحه را افزایش دهد.

    علاوه بر این در یک‌سری از جستجوها مانند خرید پیراهن زنانه، برخی از کاربران به دنبال یک تصویر خاص هستند بنابراین در ابتدا وارد بخش image  می‌شوند و اگر تصویر مدنظر خود را ببینند بر روی آن کلیک می‌کنند.

    استفاده از اسکیما (schema) در صفحات سایت

    اسکیما توضیحات بهتر و اطلاعات دقیق محصولات و خدمات شرکت شما را ایجاد می‌کند

    استفاده از کد اسکیما (یا داده‌های ساختار یافته) برای سایت شما ضروری نیست، اما برای سئو به شدت توصیه می‌شود، زیرا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهترین داده‌ها را از وب سایت شما بیرون آورند، به گونه‌ای که مشاهده آنها در صفحه نتایج را برای کاربران آسان کند.

    به این ترتیب اسکیما و داده‌های ساختار یافته باعث افزایش ترافیک و نمایش محصولات، خدمات یا اطلاعات ارائه شده در وب سایت شما در گوگل می‌شود. این امر به طور بالقوه منجر به افزایش نرخ کلیک (Ctr) سایت شما می‌گردد.

    در واقع schema markup‌ها به تگ‌های html سایت شما اضافه می‌شوند تا نوع اطلاعات را برای ارسال به موتورهای جستجو دسته ‌بندی کنند. به این ترتیب به شما این امکان را می‌دهند که نحوه نمایش داده‌های سایت خود را در گوگل مشخص کنید تا کاربران هنگام جستجوی محصول یا خدمات شما این اطلاعات را مشاهده کنند.

    مثلا اگر شما یک وب سایت پخش فیلم و سریال داشته باشید با استفاده از کدهای اسکیما می‌توانید سال ساخت، اسم بازیگران، درصد رضایت کاربران از این فیلم و غیره را در مورتور جستجو نشان دهید. بنابراین  اسکیما توضیحات بهتر و اطلاعات دقیق محصولات و خدمات شرکت شما را ایجاد می‌کند و تجربه کاربران را در موتور جستجو افزایش می‌دهد که این امر منجر به افزایش نرخ کلیک  و به دست آوردن ترافیک با کیفیت بالاتر برای وب سایت شما می‌شود.

    استفاده از اسکیما faq یا سوالات متداول

    مهمترین مزایای استفاده از اسکیمای faq این است که صفحه شما در سرپ فضای بیشتری را می‌گیرد

    اسکیما پرسش و پاسخ در واقع یک ویژگی است که هنگام نمایش صفحه سایت شما در نتایج جستجو به آن اضافه شده و تعدادی سؤال و پاسخ را در پایین لینک صفحه شما نمایش می‌دهد.

    این ویژگی را می‌توانید با اضافه‌ کردن کدهای آن به صفحه خود فعال کنید. حتماً شما هم هنگام جستجوی برخی عبارت‌ها در گوگل متوجه وجود تعدادی سؤال و جواب متداول در پایین لینک برخی صفحات شده‌اید، معمولاً اولین نتایج جستجو شامل این ویژگی می‌شوند.

    این اسکیما که به عنوان اسکیما سؤالات متداول هم شناخته می‌شود، به صورت لیستی از سؤالات با منوی کشویی به نمایش در می‌آید که با کلیک روی هر سؤال، پاسخ آن هم نشان داده می‌شود. یکی از آسانترین روش‌های ایجاد این نوع اسکیما استفاده از افزونه رنک مث می‌باشد.

    از مهمترین مزایای استفاده از اسکیمای faq این است که صفحه شما در سرپ فضای بیشتری را می‌گیرد و برای کاربران بیشتر جلب توجه خواهد کرد و بدین ترتیب احتمال کلیک روی آن بالاتر می‌رود.

    بهینه سازی url صفحات و افزایش نرخ کلیک

    یک url کوتاه و معنا دار برای درک بهتر گوگل از ساختار و صفحه  بسیار مفید است

    یک url کوتاه و معنا دار برای درک بهتر گوگل از ساختار و صفحه  بسیار مفید است. اما این مسئله برای کاربران نیز با معنی است. بسیاری از افراد در هنگام سرچ به url صفحه مربوطه دقت می‌کنند. اگر با معنی و ساختارمند باشد احتمال اینکه بر روی آن کلیک کنند بیشتر می‌شود. یک url خوب باید:

    • حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد.
    • با خط تیره (-) کلمات از یکدیگر جدا شوند.
    • کوتاه اما توصیفی باشد.

    آیا بهبود سرعت لود سایت بر افزایش نرخ کلیک موثر است؟

    افزایش سرعت لود سایت و تاثیر ان بر نرخ کلیک

    زمانی که کاربر بر روی صفحه‌ای کلیک می‌کند، معمولا در صورتی که مدت زمان ورود به صفحه بیش از 3 ثانیه باشد بسیاری از کاربران صفحه را بسته و به سراغ سایت دیگری می‌روند.

    تکرار این عمل در بلند مدت سبب افت رتبه و کاهش ctr  می‌شود. پس حتما برای افزایش نرخ کلیک باید سرعت سایت را به حداکثر برسانید.

    افزایش نرخ کلیک با استفاده از ربات

    افزایش نرخ کلیک با استفاده از ربات

    در ابتدا بایستی عنوان کنیم که این روش مگر در موارد خاص توصیه نمی‌شود.

    برخی افراد با اهداف مختلفی اقدام به افزایش ترافیک و نرخ کلیک سایت با استفاده از ربات‌های برنامه‌نویسی شده می‌کنند.

    حتی اگر ربات‌ها با استفاده از آی پی‌های مختلف نیز این کار را انجام دهند، تاثیر مثبتی در سئوی صفحه نخواهند داشت. این کار ممکن است در برخی شرایط ویژه (نظیر افزایش ترافیک ورودی رپورتاژ ) مفید باشد.

    منابع:

    www.hotjar.com/conversion-rate-optimization/glossary/click-through-rate

    www.searchenginejournal.com/boost-google-organic-click-through-rate/381736

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    2 در مورد “نرخ کلیک یا CTR چیست؟ | 10 نکته مهم برای افزایش نرخ کلیک یا CTR”

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا