امروزه با توجه به گسترش اینترنت و شکلگیری فرهنگ خرید اینترتی، بسیاری از افراد به دنبال این هستند که کسب وکار خود را در فضای آنلاین پایهریزی کنند. همچنین بسیاری از صاحبان کسبو کار در بازارهای سنتی دریافتهاند که علاوه بر فروش حضوری نیاز به ایجاد شرایطی برای فروش غیرحضوری دارند. درمیان روشهای فروش غیرحضوری داشتن یک سایت یکی از بهترین گزینهها است. برای رقابت در فضای آنلاین در میان سایتهای دیگر باید سایت خود را سئو کنید. در این مقاله با ما همراه شوید تا با مزایای اهمیت سرمایه گذاری روی سئو و مهمترین مزایای سئو در کسبوکار آشنا شوید.
برای استفاده از خدمات سئو با ما در ارتباط باشید.
سئو چیست؟
سئو یا Search Engine Optimization) seo) به معنی بهینهسازی برای موتورهای جستجو است.
درواقع سئو عبارت است از: مجموعه فعالیتهایی که متخصصین این حوزه در طراحی و کدنویسی سایت، تدوین استراتژی و تولید محتوا و لینکسازی خارجی انجام میدهند تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنند. سئو به سه بخش سئوی تکنیکال، سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم میگردد.
در مقاله سئو چیست؟ به صورت جامع و کامل در مورد این موضوع توضیح داده شده است برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه لینک زیر را مطالعه کنید.
نقش سئو در کسب و کار شما
مهمترین دغدغه هر کسبوکار، کسب درآمد و سود است. طراحی یک سایت قدم اول آنلاین کردن کسب و کار است.
هر سایتی در آغاز باید از یک نقطه ای شروع به فعالیت کند و ممکن است در ابتدا ترافیک بر روی آن بسیار کم باشد یا اصلا وجود نداشته باشد. بدون داشتن ترافیک، سایت شما موفق نخواهد بود و در این صورت فقط وقت خود را هدر میدهید. کاربران در فضای مجازی عبارات مختلفی را به جهت رفع نیاز خود (از قبیل خرید، کسب اطلاعات و …) سرچ میکنند و گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) نتایج را به آنها نشان میدهد.
سئو سبب میگردد تا شما رتبههای مناسب را در نتایج سرچ کاربران بدست آورده و پل ارتباطی شما و مشتریان میباشد.
سئوی سایت مزایای زیادی برای کسب و کار شما به همراه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا اهمیت سرمایه گذاری روی سئو سایت را بررسی نمائیم.
افزایش چشمگیر فروش با سئو
بدون تردید هدف اصلی یک کسب وکار، کسب درآمد و سود میباشد. انواع روشهای تبلیغاتی به دنبال افزایش فروش و کسب سود بیشتر هستند.
استفاده از استراتژی مناسب سئو سبب میگردد تا شما مشتریان بالقوه حوزه کاری خود را افزایش دهید. بدین ترتیب شما بالاترین عملکرد را خواهید داشت و فروش شما به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.
وقتی سایت شما در نتایج جستوجو در صفحه اول گوگل قرار داشته باشد درصد بیشتری از مشتریان با شما آشنا میشوند و وارد سایتتان میشوند و در نتیجه فروش شما افزایش خواهد یافت.
با سئو رتبههای برتر از آن شماست
بعضی از صاحبان کسب و کار تصور میکنند صرف طراحی سایت و بارگذاری محتوا و حضور در صفحات سرپ، برای کسب و کار کافی است. حال آنکه طبق تحقیقات صورت گرفته، حدود 40 درصد افراد روی نتایج اول سرپ، حدود 30درصد روی نتایج دوم و سوم سرپ و حدود 20 درصد بر روی سایر نتایج صفحه اول کلیک میکنند.
همچنین احتمال رفتن کاربر به صفحه دوم و سایر صفحات سرپ بسیار پایین است. لذا اهمیت سرمایهگذاری روی سئو سایت و بهینهسازی مناسب سایت برای موتورهای جست و جو بیش از پیش روشن میگردد.
جذب مخاطبین هدف با سئو
افراد براساس نیاز خود در گوگل سرچ میکنند. شما با بهینهسازی صفحات خود و بهکارگیری اصول سئو، مخاطبان مدنظر خود را بدست خواهید آورد.
توضیح بیشتر آنکه شما با تحقیقات مناسب در زمینه بدست آوردن کلمات و عبارات کلیدی (که یکی از مراحل ابتدایی تولید محتوای سئو شده است) نیازهای مخاطب خود را شناسایی کرده و با تولید محتوای مناسب و رعایت سایر اصول سئو، کاربران هدف را صید خواهید کرد.
سئوی سایت یک سرمایهگذاری قابل بازگشت !
یکی از موضوعات اساسی در زمینه سرمایهگذاری برروی کسب وکار، برگشتپذیری سرمایه در قدم اول و کسب سود از آن میباشد.
سئوی سایت اگر به صورت تخصصی و اصولی انجام گیرد، موجب افزایش رتبه وبسایت شما در عبارات و کلمات مختلف و به تبع آن فروش بیشتر خدمات و کالاهای مدنظر خواهد گردید.
سئو یک سرمایهگذاری امن، قابل اعتماد و بازگشتپذیر است.
سئو گران نیست !
سئو یک سرمایهگذاری با سود بالاست. هرگز سئو را به عنوان هزینه درنظر نگیرید. فرایند سئو اگر اصولی انجام گیرد موجب بازگشت سرمایه و همچنین سود شرکت میگردد.
همچنین درنظر بگیرید سئو یک فرایند غیرقابل جایگزین است. اگر سئو نبود شما با چه نوع ابزار یا تبلیغاتی میخواستید چنین تاثیرات مثبتی ایجاد کنید.
اعتماد بیشتر کاربران با سئو
امروزه راههای مختلفی برای افزایش بازدید افراد از سایت شما وجود دارد. اما موضوع مهم در این زمینه نرخ تبدیل بازدید به فروش(خدمات یا محصول) میباشد.
تحقیقات نشان داده است افرادی که به صورت سرچ ارگانیک با وبسایت شما آشنا میشوند، بهتر و سریعتر اعتماد کرده و نرخ تبدیل و فروش بهتری برای شما به ارمغان خواهند آورد.
به بیان دیگر امروزه با وجود تبلیغات بسیار زیاد ( بخصوص در فضای مجازی) کاربران علاقهمند به تحقیق و دستیابی به موارد مورد نیاز از طریق موتورهای جست و جو هستند. حضور شما در رتبههای برتر سبب جذب این افراد با نرخ خرید بالا خواهد گردید.
مزیت سئو نسبت به بازاریابی شبکههای اجتماعی
بازاریابی شبکههای اجتماعی و حضور موثر در آنها نیازمند تولید محتوای پیوسته و دائما بهروز دارد. در حالیکه در بسیاری از حوزهها کافی است محتوای سئو شده بارگذاری و اصول سئو رعایت گردد و بعد از آن مدتها از آن محتوا ورودی داشته باشید و شاهد بهترشدن رتبه آن در طول زمان باشید.
شبکههای اجتماعی محدودیتهایی دارد که سایت آن محدودیتها را ندارد و به راحتی میتوان از آن خرید کرد پس سایت خود را ایجاد کنید و آن را سئو کنید تا همیشه چند قدم از رقبا خود جلوتر باشید.
تعداد مشتریان بیشتر با سئو
تحقیقاتی که انجام شده است نشان میدهد که سئو و بهینهسازی سایت، نسبت به بسیاری از روشهای تبلیغاتی مشتری بیشتری را به سمت کسب وکار شما میآورد.
درواقع امروزه بسیاری از روشهای تبلیغاتی اشباع گردیده است و حتی حس منفی در برخی افراد ایجاد مینماید. در این میان سئو سایت یک روش موثر برای تبلیغات کسبوکار شما میباشد.
آیا سئو برای هر کسب و کاری نیاز است؟
سئو برای هر نوع کسب و کاری حیاتی است. مهم نیست درحال حاضر شرایط شما چیست، نوپا هستید یا یک کسب و کار قدیمی، رقابت در حوزه کاری شما بالاست یا پایین، یک شرکت کوچک هستید یا یک سازمان بزرگ، اگر به دنبال موفقیت در کسب و کار خود هستید شما به سئو نیاز دارید. امروزه بسیاری از کسب و کارها (که شاید فکرش را هم نکنید) به سئو روی آوردهاند. از یک تولیدکننده صنایع دستی بگیر تا بزرگترین کسب وکارها در حوزههای مختلف فروشگاهی، گردشگری، آموزشی، خبری و … همگی توانستهاند با سئو افزایش فروش را تجربه کنند.
همانطور که گفته شد سئو در هر شرایطی برای موفقیت شما نقش اساسی دارد. برای مثال ممکن است شما به عنوان صاحب یک سایت بیان کنید که درحال حاضر با توجه به رقابت کمی که در حوزه مربوطه وجود دارد، نیاز به سئو ندارید. اما آیا در آینده نزدیک افراد دیگری اقدام به ورود در این حوزه نخواهند کرد؟ اگر شما درحال حاضر اقدام به بهینه سازی سایت خود و سئوی آن نکنید قطعا در آینده جایگاه خودرا ازدست خواهید داد.
تفاوت سئو و بازاریابی اینترنتی چیست؟
اگر تازه با فضای بازرایابی اینترنتی آشنا شده باشید ممکن است با این سوال مواجه گردید که سئو چه تفاوتی با دیجیتال مارکتینگ دارد؟ درپاسخ بایستی بیان کنیم که بازاریابی اینترنتی روشها و ابزارهای مختلفی دارد.
ایمیل مارکتینگ، شبکههای اجتماعی، تبلیغات کلیکی، گوگل ادز و … نمونههایی از آن هستند. کمپینهای بازاریابی از همه این ابزارها برای موفقیت استفاده میکنند. اینها اجزاء یک پازل هستند که برای کامل شدن نیاز به همه قطعات میباشد. سئو یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که برای موفقیت شما نیاز است.
اهمیت سئوی محلی برروی کسب و کار شما
سئوی لوکال یا محلی عبارت است از مجموعه فعالیهایی که موجب کسب رتبه بهتر در جست و جوهای منطقهای میشود. سئوی لوکال یکی از موضوعات مهم در بهینهسازی موتورهای جست و جو میباشد. تحقیقات نشان داده است که امروزه کاربران زیادی از سرچ محلی برای بدست آورن خدمات و اطاعات مورد نیاز استفاده مینمایند.
بنابراین سئوی محلی به دیده شدن کسب و کار شما توسط افراد حاضر درآن منطقه و ارائه خدمات و محصولات به آنها کمک کرده و سبب موفقیت شما میگردد.
فرض کنید شما سایت خدمات نظافتی دارید، مشتریان شما سرچ میکنند خدمات نظافتی در فلان منطقه تهران، اگر شما سایتتان را با این کلید واژه سئو کرده باشید و در رتبههای برتر قرار داشته باشید، مشتریان با سرچ این عبارت وارد سایت شما میشوند و خدمات دریافت میکنند.
مزیتهای شگفت انگیز سئو
دراین قسمت برخی از آمارهای موجود در زمینه بازاریابی اینترنتی بیان میگردد که اهمیت سئو را بیش از پیش اثبات میکند.
- بیش از 66 درصد افرادی که قصد خرید (حضوری یا آنلاین) دارند، تحقیقات خودرا از جست و جو در گوگل آغاز میکنند.
- بیش از 61 درصد از کسب و کارهای آنلاین در حوزه B2B (Business to Business Marketing) تایید کردهاند که اجرای سئو بیش از هریک از تکنیکها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ سبب جذب مشتریان بالفعل میگردد.
- بیش از 70 درصد بازاریابان آنلاین تایید کرده اند که اجرای سئو نسبت به تبلیغات بنری و ppc (Pay Per Click) یا همان تبلیغات کلیکی، اثربخشتر است.
- حدود 90 درصد بازاریابان اذعان داشتهاند سئو یک استراتژی موفق است.
- نرخ تبدیل کاربر به مشتری در گوگل و سرچ ارگانیک حدود 15 درصد است. درحالی که در سایر روشها نظیر تماس تلفنی، ایمیل و … کمتر از 1.5 درصد میباشد.
- سئو 20 برابر بیشتر از شبکههای اجتماعی ترافیک روی سایت ایجاد میکند.
- میانگین نرخ تبدیل جست و جوهای محلی 80 درصد است.
- 28 درصد از جست و جوهای محلی موجب خرید میشود.
- 2 درصد از مشاغل کوچک در آمریکا بیش از 25000 دلار در سال برای خدمات سئو هزینه میکنند.
- مشاغل کوچک در آمریکا به صورت میانگین حدود 497 دلار در ماه برای خدمات سئو هزینه میکنند.
- در آمریکا، مشاغلی که بیش از 500 دلار در ماه برای خدمات سئو هزینه میکردند، 53 درصد بیشتر رضایت داشتند، نسبت به مشاغلی که کمتر از 500 دلار در هر ماه هزینه سئو میکردند.
- مشاغل مختلف در کل آمریکا حدود 79 میلیارد دلار برای سئو هزینه میکنند.
آیا سئو یک فرآیند مقطعی است؟
ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا سئو را میتوان پس از مدتی متوقف نمود و یا سئو یک فرآیند ادامهدار است؟
سئو یک فرآیند پیوسته و ادامهدار است. حتی زمانی که فکر میکنید دیگر کار تمام شده و موفق شدهاید، نباید سئو را متوقف کنید. بهینه سازی سایت بایستی به صورت مستمر انجام شود. فراموش نکنید که شما در یک فضای رقابتی فعالیت میکنید. رقیبان شما همواره درحال بهینهسازی سایت خود هستند. حتی بسیاری از شرکتهای بزرگ نیز سئو را متوقف نکرده و در سطوح مختلف از آن استفاده میکنند. موفقیت ماندگار نیاز به تلاش پیوسته دارد.
سئوی سایت خود را از کجا اغاز کنیم؟
در ابتدا شما بایستی تصمیم بگیرید که سئوی سایت را خودتان قرار است انجام دهید و یا یک فرد متخصص در زمینه سئو. برای انجام سئو توسط شما بایستی دقت نمایید که در صورت عدم تجربه در این زمینه به احتمال زیاد دچار خطاهای زیادی خواهید شد و بدین ترتیب حتی ممکن است کسب وکار شما دچار ضررهای غیرقابل جبرانی گردد. بنابراین یا بایستی شخص شما تجربه لازم را در این زمینه بدست آورید (که مستلزم صرف وقت و هزینه است) و یا به یک شخص یا شرکت متخصص در زمینه سئو مراجعه کنید. در ادامه بررسی خواهیم کرد که چه شخص یا شرکتی قابل اعتماد میباشد تا سئوی سایت خود را به آن واگذار کنیم.
سئوی سایت را به چه کسی واگذار کنیم؟
سئو یک علم بهروز و دائما در حال تغییر است. بنابراین انتخاب یک فرد مناسب بسیار ضرروی میباشد. درواقع شما به یک متخصص سئو نیاز دارید که اولا کسب وکار شما را درک کرده، تحلیل مناسبی از رقبای شما داشته باشد و استراتژیهای عملی در جهت افزایش ترافیک ارگانیک سایت را ارائه دهد. برخی از شاخصها که شما را درانتخاب شخص مناسب کمک میکند عبارت است از:
رزومه کاری
بدون شک عملکرد گذشته و سابقه کاری یک شخص یکی از مهمترین ملاکهای شما در تشخیص فرد مناسب میباشد. اکثر شرکتها و متخصصین سئو، ابتدا لیستی از نمونه کارهای گذشته خود ارائه میدهند. شما بایستی با دقت این نمونه کارها را مشاهده و عملکرد آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید تا با اطمینان بیشتری فرد مناسب را انتخاب نمایید.
قیمتگذاری منصفانه
هزینه سئو یکی دیگر از موضوعاتی است که برروی نتیجه کار و موفقیت آن تاثیر مستقیم دارد. بایستی دقت کنید که سئو و بخصوص سئو خارجی یک فرآیند هزینهزا است. اگر یک شرکت قیمتی پایینتر از سایرین ارائه میدهد، بایستی به کیفیت کار آن شک کنید. با مشاوره با چند شرکت و متخصص سئو میتوانید حدود قیمت منصفانه را پیدا کرده و اقدام نمایید.
آشنایی با حوزه کاری شما
این مورد تاثیر کمتری نسبت به موارد قبلی دارد. معمولاً یک متخصص سئو در مراحل اولیه با تحقیق در حوزه کاری شما اطلاعات مدنظر خود را بدست میآورد. اما در صورت آشنایی شخص با حوزه کاری شما و داشتن تجربه در آن، میتواند سرعت و دقت انجام مراحل مختلف کاری را افزایش دهد.
جمع بندی
با گسترش روزافزون فضای آنلاین، هرکسب وکاری برای ارائه خدمات و محصولات بایستی به دنبال حضور موثر در فضای مجازی باشد. یکی از بهترین و امنترین کانالهای آنلاین، سایت میباشد.
سئو یکی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای افزایش ترافیک سایت، جذب مخاطبین هدف و به تبع آن افزایش فروش و سود شرکت میباشد. سئو یک فرآیند پیوسته و بلندمدت میباشد.
اکثر افراد فعال در کسب و کار آنلاین، طعم شیرین افزایش فروش را با اجرای سئو چشیدهاند. آمارهای موجود در زمینه اجرای کمپینهای دیجیتال مارکتینگ، موفقیت اجرای سئو و تاثیرات مثبت آن بر روی کسب وکارها را به اثبات رسانیدهاند. انجام سئو نیاز به یک متخصص با رزومه کاری مناسب دارد.
از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید تا بتوانیم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.
در مقاله از منابع زیر استفاده شده است:
https://digitalmarketinginstitute.com/blog/what-is-seo-and-why-is-it-important
https://www.webfx.com/seo/statistics
امیدواریم با خواندن این مقاله به اهمیت سرمایه گذاری روی سایت پی برده باشید. اگر سوال و یا نظری داشتید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
عالی و کاربردی بود
ممنون از نظر شما دوست عزیز
عالی بود
ممنون که مطالب ما رو دنبال میکنید
با خواندن این مقاله با اهمیت سرمایه گذاری روی سئو آشنا شدم
ممنون از مطالب مفیدتون
سئو باعث میشود سایت شما شناخته شود و فروشتان بیشترشود این دلیل اهمیت سرمایه گذاری روی سئو است.